Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Στέλιος Καλαθάς, ένας πολυπράγμων άνθρωπος, πρωταγωνιστεί στην παράσταση "Η φάρσα του Πιερ Πατλέν", στο Θέατρο "Κάτω από τη Γέφυρα".
Συνομιλήσαμε μαζί του, τόσο για την παράσταση, όσο και τη ζωή του.
Ποιος είναι ο ηθοποιός Στέλιος Καλαθάς;
Ένας εργάτης της τέχνης που από τα 11 του χρόνια, βρίσκετε στο μαγικό κόσμο του θεάτρου. Αρχικά ως ερασιτέχνης και μετά την αποφοίτηση μου από την δραματική σχολή ως επαγγελματίας. Αισθάνομαι μεγάλη ευλογία γιατί σ' αυτήν την διαδρομή, έχω βρεθεί δίπλα σε σπουδαίους σκηνοθέτες-δάσκαλους, και έχω παίξει σχεδόν σε όλα τα
είδη θεάτρου. Από Επίδαυρο σε αρχαίο δράμα, μέχρι μουσικό θέατρο και επιθεώρηση. Η ανάγκη μου να συλλέγω εμπειρίες και θεατρικές φόρμες μου χάρισε μια πλούσια και πολυσυλλεκτική προίκα, μέσα από σημαντικά κείμενα και ρόλους.
Και ο άνθρωπος Στέλιος;
Ένας ονειροπόλος, αισιόδοξος, κοινωνικός και ταξιδιάρης άνθρωπος, που σε κάθε
μέρα του αναζητάει την αλήθεια της ζωής. Σε ό,τι κάνω πρέπει να υπάρχει έρωτας, αυτό μου δίνει δύναμη και πάθος να προχωρήσω. Κάτι άλλο που νομίζω με
χαρακτηρίζει είναι το αίσθημα ευγνωμοσύνης για όλα τα δώρα που μου χάρισε η ζωή μέχρι τώρα. Αυτό άλλωστε είναι και ένα από τα βασικά μηνύματα που μεταφέρω και στις ομάδες μου, της «Συναισθηματικής διαλεκτικής».
Η Φάρσα του Πιερ Πατλέν. Ένα "μολιερικό έργο" που όμως έργο άγνωστου συγγραφέα, και πρωτοπαίχτηκε 150-200 χρόνια πριν τη γέννηση του Μολιέρου.
Είναι πραγματικά εντυπωσιακό, πώς τα δεινά που μαστίζουν την ανθρωπότητα
είναι ίδια μέσα στους αιώνες. Μιλάμε για ένα έργο με ιστορική αξία, αφού
θεωρείται ο πατέρας της "Φάρσας", αυτού του εξαιρετικού θεατρικού είδους που
πάνω του βασίστηκε η κομέντια ντελ άρτε και όχι μόνο. Ένα έργο που μέσα από την
υπερβολική και παιχνιδιάρικη του ατμόσφαιρα καυτηριάζει τόσο σημαντικά και
επίκαιρα θέματα, όπως η εκμετάλλευση των ανθρώπων με πρόσχημα τον έρωτα, οι
απατεωνιές που σκαρφίζονται άτομα «ευυπόληπτα» και φυσικά οι αδικίες που
πολλές φορές είναι ακόμα και με δικαστική βούλα.
Ποιος είναι ο Πιερ Πατλέν;
Ένας δικηγόρος που ζεί εις βάρος των υπολοίπων και κάνει τα πάντα για να επιβιώσει, χωρίς ηθικούς φραγμούς και φυσικά χωρίς να υπολογίζει τους νόμους που ο ίδιος
υπηρετεί.
Θεωρείτε πως υπάρχουν σήμερα άνθρωποι σαν κι αυτόν;
Κάθε εποχή έχει τους Πατλέν της. Αυτό το είδος, δεν είναι καθόλου συλλεκτικό και το βρίσκουμε μπροστά μας, αλλα και στους τηλεοπτικούς μας δέκτες.
Εγω στην παράσταση παίζω έναν βοσκό. Είναι ένας κόντρα ρόλος για μένα και αυτό ήταν και η μεγάλη πρόκληση. Όσο μεγαλώνω μου αρέσει να σπάω την εικόνα μου και να βγάζω κάθε φορά κάτι διαφορετικό που δεν θυμίζει άλλους μου
ρόλους.
Η γενιά μου, ξέρει το όνομα σας κυρίως από τις μεταγλωττίσεις. Όμως για τους πιο διαβασμένους, είστε ένας άνθρωπος πολύ ενεργός, τόσο στο θέατρο όσο και ως δάσκαλος. Μιλήστε μου γι' αυτό.
Από το 2004 διδάσκω μια μέθοδο που ονομάζεται Συναισθηματική διαλεκτική . Σκέφτηκα να δημιουργήσω μια μέθοδο που να χρησιμοποιεί τους κώδικες της υποκριτικής, όχι για ηθοποιούς, αλλά για τους ρόλους που καλούμαστε να ερμηνεύσουμε στη ζωή μας, και πίστεψέ με είναι πολλοί αυτοί οι ρόλοι.
Είναι μια βιωματική μέθοδος που βασίζεται σε 3 άξονες.
Κατ’ αρχάς στους δείκτες συναισθηματικής ευφυΐας που μετριούνται και καλλιεργούνται, στο κομμάτι επικοινωνία (μάθε να επικοινωνείς και να διαχειρίζεσαι σωστά όλα αυτά που νιώθεις), και στους κώδικες της υποκριτικής και στην επιτέλεση μέσα από τα μονοπάτια της τέχνης και των ρόλων. Απευθύνεται σε όλους όσους θέλουν να ρίξουν φως στα συναισθήματά τους (όχι μόνο σε ηθοποιούς) και μέσα από σωστούς κώδικες επικοινωνίας να δημιουργήσουν σωστές σχέσεις με τους γύρω τους και κυρίως με τον εαυτό τους. Αυτή την περίοδο ξεκινάει και ο νέος εαρινός κύκλος όποτε όποιος
ενδιαφέρεται μπορεί να το παρακολουθήσει πολύ άνετα . Οι συναντήσεις είναι είτε δια
ζώσης, είτε διαδικτυακά και γίνονται μια φορά την εβδομάδα για 2 ώρες. Περισσότερες
πληροφορίες μπορεί κάποιος να πάρει στο synaisthimatikhdialektikh.com
Αισίως, η όλη κατάσταση με την πανδημία, οδεύει προς το τέλος της. Πόσο δύσκολη ήταν η περίοδος που πέρασε, και πως την αντιμετωπίσατε;
Με σύνεση και προσαρμογή. Το είδα ως μια νέα εμπειρία που μου έδωσε χρόνο να σκεφτώ και να κάνω γρήγορες κινήσεις προσαρμογής σε μια νέα πραγματικότητα
για την ανθρωπότητα.
Και τι σας δίδαξε όλο αυτό;
Ότι όλα αλλάζουν! Πρέπει να είμαστε έτοιμοι για τις αλλαγές και να κοιτάμε μπροστά με την σκέψη του τι μπορούμε καλύτερα να κάνουμε, με τα δεδομένα που έχουμε. Δεν μ' αρέσει να κλαίω την μοίρα μου για αυτά που είχα και έχασα. Προτιμώ να μπορώ να
προσαρμόζομαι και να είμαι καλά, με αυτά που έχω κάθε φορά. Νομίζω ότι αυτό τελικά
είναι η πολυτέλεια .
Εκτός από τη «Φάρσα του Πίερ Πατλέν», μπορεί το κοινό να δει και κάπου αλλού;
Φυσικά μπορεί να με δει στον πολυχώρο +αίσθημα στο Μοναστηράκι που κάνω τις
συναντήσεις με τις ομάδες. Αλλά και να παρακολουθήσει την νέα παράσταση που
θα σκηνοθετήσω με θέμα την Σμύρνη, βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, έτσι όπως
τα κατέγραψε η Στέλλα Φρατζή .
Kommentarer